|
quinta jornada |
crònica de divendres 14 |
La crítica i la teoria davant l´espill |
Conferència. Les noves pantalles i l'espectador. Vicente Domínguez (Universitat d'Oviedo).
“El cinema és un mitjà mecànic abans que elèctric, en els començaments els aparells funcionaven amb il·luminació a força de llums tradicionals”
“La velocitat d'Internet és la velocitat elèctrica dels impulsos nerviosos. I està estudiat que quan una pàgina triga més de quatre minuts en carregar-se, passem a una altra”
“Una pel·lícula en TV és una reproducció. Els DVD són a la pantalla de cinema el que els llibres de gran format són a la pintura original. Quan es veu una pel·lícula a casa es pot assistir a una relació intel·lectual amb l'obra, però no és una experiència cinematogràfica”
“Des de la psicologia i la fisiologia és molt important la grandària de la pantalla en la recepció. Fins al punt que Husserl afirmava que el color depèn de l'extensió de la superfície”
“Existeix una tradició que veiem en autors menjo Kant o Burke que associen el concepte del “sublim a la grandària desmesurada de l'objecte”
“En L'home de la càmera de Dziga Vertov no apareix cap vaixell, ja que és un mitjà molt lent comparat amb el tren o l'avió, que eren els mitjans de transport veloços que realment fascinaven als avantguardistes”
“En Desert vermell de Antonioni hem vist l'aparició d'un vaixell per la finestra. Això enllaça directament amb la cita de Antonin Artaud en la qual revindicaba la fantasmagoría en els films, en el sentit poètic i psíquic”
Conferència. El cinema contemporani: tendències i desafiaments. Javier Hernández (Universitat Europea de Madrid).
“Davant els profunds canvis en la indústria audiovisual s'està imposant la llei de l'embut: Per la part ampla, existeix una democratització en la qual fa que la tecnologia que fa que sigui més fàcil gravar una pel·lícula. Però per altra banda la distribució és cada vegada més complicada i està en mans de grans multinacionals”
”La condició d'obra única de la qual parlava Benjamí s'està perdent. Es difumina la condició única de l'objecte davant la multiplicitat de pantalles”
“Els estudis culturals han imposat la lògica de la perspectiva, de gènere, ètnia etc. Sobre el concepte d'autor”
“Els últims bastions de la lògica autoral plantegen una nova modernitat”
“El nou cinema implica noves maneres de narrar i de sentir”
“Les innovacions tecnològiques són el motor de la posada en escena de les produccions mainstream”
|
|
|
|
Vicente Domínguez |
|
|
Javier Hernández i Carlos Losilla |
|
|
Eugenio Renzi y Carlos Losilla |
|
|
Eugenio Renzi |
|
|
Quim Casas, Vicente Benet, Áurea Ortiz, Manuel Yáñez i Álvaro Arroba |
|
|
Quim Casas i Carlos F. Heredero |
|
|
Gregorio Belinchón, Félix Piñuela, Ángel Quintana i Juan Zabala |
|
|
José A. Hurtado, Fernando Lara i Carlos Losilla |
|
|
|
|
|